Szkolenia adresowane są do skarbników, księgowych, pracowników działów podatkowych oraz innych pracowników działów służb finansowo-księgowych jednostek samorządu terytorialnego. Poruszają zagadnienia związane m.in. z planowaniem budżetu z uwzględnieniem wieloletnich prognoz finansowych, rozliczeniami dotacji, odliczeniami podatku VAT, księgowością budżetową oraz istotnymi zagadnieniami wynikającymi z bieżących potrzeb JST. Będziemy Państwa również informować o wszelkich zmianach w ordynacji podatkowej, której zmiana jest procedowana.
06/10 2020
Wykładowca: Dawid Czesyk
Szkolenie z przygotowania budżetu jednostek samorządu terytorialnego na rok 2021 r. ze szczególnym uwzględnieniem elementów uchwały budżetowej wynikających ze zmian przepisów ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o przeciwdziałaniu i zwalczaniu COVID-19. W ramach szkolenia szczegółowo omówione zostaną zagadnienia odnoszące się do przychodów budżetu i ich klasyfikowanie, w tym tytułów dłużnych z uwzględnieniem zmian wynikających ze zmiany ustawy o finansach publicznych oraz rozporządzeń wykonawczych, limitów zaciągania zobowiązań oraz upoważnień do ich zaciągania. Zakres szkolenia obejmuje również przychody stanowiące szczególne zasady wykonywania budżetu ze wskazaniem przykładów oraz ich klasyfikowania i wykorzystania. Ponadto omawianym zagadnieniem będzie instytucja Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych jako narzędzia wspierającego samorządy w walce ze skutkami epidemii. Uczestnicy szkolenia zostaną zapoznani z definicją wskazanego instrumentu, jego charakterystyką, zasadami postępowania oraz ujmowania w budżecie. Ponadto omówione zostaną zagadnienia przedstawiające wzajemne powiązanie budżetu z wieloletnią prognozą finansową jednostki z uwzględnieniem zmian przepisów wpływających na kształtowanie relacji wynikającej z art. 242 i 243 ustawy o finansach publicznych oraz przepisów ustawy o przeciwdziałaniu i zwalczaniu COVID-19.
Tematyka szkolenia obejmuje zagadnienia dotyczące przede wszystkim elementów uchwały budżetowej, a w szczególności:
1) Omówienie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu i zwalczaniu COVID-19 wpływających na kształt budżetu 2021 r., w tym:
a) Omówienie i analiza Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych jako narzędzia wspierającego samorządy w walce ze skutkami epidemii – definicja, postępowanie, klasyfikacja
b) Omówienie zagadnień wpływających na zachowanie relacji z art. 242 i 243 ustawy o finansach publicznych
2) Definicja i klasyfikacja tytułów dłużnych z uwzględnieniem zmian wynikających ze zmiany ustawy o finansach publicznych z dnia 18 grudnia 2018 r. oraz rozporządzeń wykonawczych, w tym:
a) Katalog zobowiązań zaliczanych do tytułów dłużnych,
b) Limity zaciągania zobowiązań,
c) Upoważnienia do zaciągania zobowiązań.
3) Szczególne zasady wykonywania budżetu – omówienie przykładów ustawy stanowiących wyłom od zasady niefunduszowania – przykłady, ujęcie w budżecie, klasyfikacja.
4) Upoważnienia do dokonywania zmian w budżecie i wieloletniej prognozie finansowej z uwzględnieniem zmiany ustawy o finansach publicznych z dnia 18 grudnia 2018 r.
5) Budżet a wieloletnia prognoza finansowa – przedstawienie zagadnień wpływających na wzajemną korelację planistycznych aktów finansowych z uwzględnieniem zmian przepisów wpływających na kształtowanie relacji z art. 242 i 243 ustawy o finansach publicznych oraz przepisów ustawy o przeciwdziałaniu i zwalczaniu COVID-19”.
10/11 2020
Wykładowca: Piotr Rybicki
Zakres merytoryczny:
Celem szkolenia jest omówienie aktualnych zagadnień związanych z funkcjonowaniem środków trwałych w jednostkach budżetowych. Podczas najbliższego spotkania poruszymy m.in. zagadnienia związane z użytkowaniem środków trwałych w czasie tzw. pracy zdalnej, problemach związanych z inwentaryzacją majątku znajdującego się poza jednostką, terminowością prowadzonej ewidencji środków trwałych, wyceną środków trwałych dla których nie mamy ceny nabycia, a także aktualne wyzwania związane z ewidencją, dokumentacją i inwentaryzacją wartości niematerialnych i prawnych.
Szkolenie skierowane jest do służb finansowo-księgowych jednostek budżetowych.
01/12 2020
Wykładowca: Joanna Rudzka
Zakres merytoryczny:
10/12 2020
Wykładowca: Joanna Rudzka
Od deklaracji za październik 2020r. podatnicy nie składają już deklaracji VAT lecz przesyłają elektroniczny Jednolity Plik Kontrolny: JPK_V7M lub JPK_V7K. Pojawiają się już zatem pierwsze problemy praktyczne. Większość z nich wynika z nieprecyzyjnych przepisów oraz wyjaśnień Ministerstwa Finansów, które w niektórych kwestiach istotnych dla podmiotów samorządowych jeszcze dodatkowo zaciemniły obraz. Jest to niezwykle niepokojące dla podatników, gdyż za błędy grożą kary – 500 zł za każdy a w jednym pliku może być ich wiele. Dużo wątpliwości budzi czy i jakie transakcje samorządy i spółki powinny oznaczać „TP”. W tej materii opublikowano odpowiedź Ministerstwa Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 27 października 2020 r. na interpelację nr 12443 w sprawie stosowania przepisów o podmiotach powiązanych w Jednolitym Pliku Kontrolnym. Warto przy tej okazji uaktualnić procedury podatkowe (zwłaszcza w podatku VAT) tak aby dostosować je do nowych regulacji i odpowiedzialności jednostki za błędy w JPK_V7.
Program szkolenia:
1.Krótkie przybliżenie nowych przepisów:
2.Objaśnienia podatkowe Ministerstwa Finansów
3.Nowe obowiązki Jednostek i pracowników
4.Zmiany w procedurze
5.Pierwsze problemy praktyczne
23/02 2021